Ik heb wel eens vaker geroepen dat het maken van ‘fysieke’ designs het leukste is dat er is. Het idee dat ‘jouw’ ontwerp straks in een winkel staat en uiteindelijk thuis bij de klant komt te liggen blijf ik iedere keer weer bijzonder vinden. Dus doe je (ik tenminste) nóg een beetje extra je best. Zo ook voor de geavanceerde oplaadbare hoorversterker, waarvoor ik de verpakking mocht ontwikkelen voor Horend Goed.
Wat is de geavanceerde oplaadbare hoorversterker?
De geavanceerde oplaadbare hoorversterker is het luxere broertje van de eenvoudige hoorversterker waarvoor ik eerder al de verpakking ontwierp. Het is een apparaatje dat, het woord zegt het al, het geluid versterkt. Het maakt gebruik van een high-end microfoon en de laatste ruisonderdrukkingstechnologie voor optimale spraakverstaanbaarheid. Daarmee is deze hoorversterker niet alleen geschikt voor senioren, maar bijvoorbeeld ook tijdens vergaderingen of andere situaties waarin hoortoestellen geen optie zijn.
Het design
Vooral wanneer je meerdere ontwerpen voor hetzelfde merk ontwikkelt geldt er, in ieder geval wat mij betreft, ‘consistency is key’. Een ontwerp is niet een op zichzelf staand iets, het moeten passen in het geheel. Wanneer je meerdere verpakkingen naast elkaar zet moet het bij elkaar horen, het moet kloppen, het moet een geheel zijn. Een goede lakmoesproef is altijd om even je vinger over het logo te leggen. Kan je, of beter nog de klant, nog steeds zien van welk merk het is? Dan zit je goed.
Toen ik een aantal jaar geleden voor Horend Goed begon ben ik gestart met het vastleggen van bepaalde merkelementen. Natuurlijk, er was een kleurenpalet en een logo, maar het creëeren van een style guide omvat veel meer. Denk hierbij aan lettertypes, icoontjes, plaatsing van het logo, regelafstanden en nog veel meer. Het is allemaal bedoeld om iedere uiting tegenaan te houden en de consistentie te borgen.
Binnen dat initiële projectje ontwikkelde ik ook een patroon, een herkenbare achtergrond met als doel die consistentie eenvoudig maar duidelijk door te voeren in alle fysieke ontwerpen. Dat werd dus ook de basis voor dit design.
Kunnen we het hoekje om?
Nee, mijn opdrachtgever wilde niemand vermoorden. De vraag was simpelweg om de afbeelding op de voorkant van de verpakking door te laten lopen over de zijkant. Een uitstekend idee natuurlijk, want het maakt het geheel wat spannender en minder statisch. Verder werd de voorkant voorzien van de belangrijkste voordelen van de hoorversterker en vind je op de achterkant wat het apparaat allemaal kan.
Reacties
Happy customer, happy me. Hoe trots ik zelf ook ben op het uiteindelijke ontwerp is het toch altijd fijn, en goed voor mijn ego, als de klant tevreden is. Maar nog veel belangrijker: als hun klanten tevreden zijn. Nou is ‘mooi’ een relatief begrip, maar het oog wil ook wat en ik vind het echt ontzettend leuk dat alle reacties van de eindgebruikers zo tof zijn. Waardering voor je werk is toch ook een hoop waard.




