Horend Goed Hoorversterker en Gebruiksaanwijzing

Natuurlijk, websites zijn ongelooflijk leuk om te maken en de interactiviteit blijft iedere keer een interessante uitdaging. Toch is het ontwikkelen van offline materiaal minstens net zo boeiend, misschien wel om de omgekeerde reden: je hebt de luxe van interactiviteit niet. Het is statisch, tastbaar, en daardoor een hele andere tak van sport.

Toen Horend Goed mij vroeg om een hangdoosje en een gebruiksaanwijzing voor een hoorversterker te ontwikkelen kreeg ik de creatieve kriebels. Positief gezien natuurlijk. Ten eerste wist ik niet wat een hoorversterker was, ten tweede had ik nog nooit een hangdoosje ontwikkeld en ten derde besefte ik me dat dit de basis ging leggen voor de rest van de verpakkingen. Dit is het merk, dit gaan mensen in hun handen houden, dit gaat bepalen of ze iets kopen. Dat is nogal wat.

Ik neem die verantwoordelijkheid erg serieus, helemaal als je me de ruimte geeft. En die kreeg ik ten zeerste. Het lijkt wellicht een simpele opdracht, maar achter alles zit een keuze.

De kleuren waren bepaald, maar verder kreeg ik carte blanche. En dus besloot ik me als eerste te richten op de lettertypes. Makkelijk leesbaar voor oudere consumenten, en door te voeren in andere (digitale) touchpoints. Ik ben voor de titels gegaan voor Montserrat (misschien wel mijn favoriete lettertype) en voor de bodycopy voor Open Sans. Beiden clean, subtiel en professioneel, en tevens beiden Google fonts dus gemakkelijk online te gebruiken.

Vervolgens wilde ik iets kenmerkends maken, een patroon, een achtergrond. Ik maakte van het beeldmerk een custom brush in Photoshop en begon, oneerbiedig gezegd, lekker te pielen. Verschillende afstanden, groottes, rotaties… het duurde even, maar ik had er plezier in en was vastbesloten pas te stoppen als het patroon perfect was. En dat lukte.

Toen moest het allemaal natuurlijk nog bij elkaar komen, en dan blijkt zo’n simpel doosje nog best ingewikkeld te zijn. Maar juist dat maakt het leuk. Iedere vouw, iedere snijlijn, waar het gaatje om hem op te hangen komt… het is passen en meten, het vergt dat creatieve inzicht waardoor ik zo van dit vak hou.

Inmiddels is de hoorversterker (en dus het doosje) verkrijgbaar in de winkel en op Bol.com. En hoe stom het ook klinkt, zelfs na al die jaren kijk ik ernaar en denk ik ‘dat heb ik gemaakt!’.