Er is eigenlijk niets leukers dan helemaal ‘from scratch’ beginnen met het opbouwen van een merk. Nog geen verplichte kleuren of lettertypes, nog geen logo, een leeg canvas met eindeloos veel mogelijkheden. Gewapend met slechts een product en een visie begon ik aan Zorgwol, een onderdeel van Horend Goed.
Zorgwol, wat is dat?
Zorgwol is wol dat gebruikt wordt bij het voorkomen en verlichten van onder andere blaren, eczeem, vermoeide voeten, luieruitslag en tepelkloven. Het is een melange van 100% schapenwol dat drukverlagend, ventilerend en absorberend werkt. Bovendien bevat het lanoline dat de huid herstelt en verzorgt. Het is populair onder wandelaars, sporters en feestgangers, en wordt veel gebruikt door jonge moeders.
Waar start je?
Het begint natuurlijk met een idee waar je heen wilt. Wie wil je zijn en wat doet de concurrentie? Nou, over het algemeen is de concurrentie (gelukkig) vrij saai en zijn de verpakkingen doorgaans niet al te fraaie plastic zakjes. Wij wilden het juist speelser, kleurrijker en vooral ook milieuvriendelijk. Het moest wel een ‘leuk merk’ worden.
Hubèèèrt en de vier categorieën
Bij wol ontkom je eigenlijk niet aan een schaap. Gelukkig zijn er schapen in alle soorten en maten, en die van ons moest lief en zoals gezegd speels zijn. Zo werd Hubèèèrt (ja, met 3 e’s – we hebben veel lol gehad bij het kiezen van de naam) geboren.
Als primair lettertype ben ik gegaan voor Itim. Handgeschreven, vriendelijk, lijkend op (wol)draden en niet onbelangrijk met het oog op de website: een Google Font.
Daarbuiten kwamen er vier categorieën voor de toepassingsmogelijkheden van Zorgwol, die uiteindelijk Party, Wandel, Baby en Boezem zijn gaan heten. Zij kregen een eigen icoon en herkenbare kleur, wat we later in wilden zetten op de website en de verpakkingen (en dat hebben we natuurlijk ook gedaan).

De Zorgwol verpakking
Zorgwol is een natuurproduct, en we vonden dat we daar eerlijk en verantwoordelijk mee om moesten gaan. Ja, een plastic zakje is uiteraard een hele hoop goedkoper, maar we vonden het ongepast en bovendien gewoon lelijk. Het moest milieuvriendelijk en door de brievenbus passend om de impact van de verzending zo klein mogelijk te houden. We besloten toen ook gelijk om de CO2-uitstoot van het gehele proces te compenseren met een donatie per verkochte verpakking aan Trees for All.
Het werden uiteindelijk speciale, herbruikbare en volledig recyclebare brievenbusdoosjes. Ik moet zeggen: qua design is het één van de leukste dingen die ik gedaan heb. De herkenbaarheid van de toepassingen die samen echt een familie vormen, de relatieve subtiliteit aan de buitenkant en als je ze dan open maakt: bam! Kleur. Het is echt een verpakking geworden die het gevoel van een cadeautje geeft, die je bewaart en hergebruikt. Ik was echt heel blij toen ik ze voor het eerst in handen had.








De Zorgwol site
De website heeft natuurlijk dezelfde behandeling gekregen. Vriendelijk, toegankelijk, speels en met kleurrijke, herkenbare accenten. Vrijwel alle informatie is direct vindbaar op de single page homepage en de navigatie is snel en direct. Gewoon een prettige, no-nonsense online shopping ervaring. En Zorgwol is niet alleen in de webshop verkrijgbaar, maar ook op verschillende marketplaces zoals Bol.com.


Zorgwol op social media
Terwijl ik dit schrijf staan de socials nog een beetje in de kinderschoenen, maar het belangrijkste zal zijn om ervaringen en toepassingen te delen (waarvoor dank aan de gebruikers die zo lief zijn om een blog of berichtje te schrijven) en om onze duurzaamheid en schaapvriendelijkheid te blijven uitdragen. Het is echt een mooi en eerlijk product dat diverse problemen oplost en verlicht, en zelfs wij komen steeds weer in aanraking met nieuwe toepassingen. Die verhalen wil, en ga, ik vertellen.
Zorgwol is op Instagram te vinden via de handle @zorgwol.