Starten met een blanco canvas is misschien wel het allerleukste wat er is. Het is tegelijkertijd ook een enorme uitdaging, want er is nog geen houvast. Alles moet nog bedacht worden, en daarmee staat of valt een merk direct. Studio s111, toen nog niet zo geheten, ging verbouwen en ze vroegen mij of ik ze wilde helpen met de rebranding: een nieuwe identiteit, een nieuwe website en een nieuwe communicatiestrategie.
Het begint allemaal met de naam, zeker wanneer je het in de omgeving van Amsterdam moet opnemen tegen tientallen concurrerende studio’s. Eigenlijk waren we er vrij snel uit dat het Studio s111 moest worden, relaterend aan de locatie en daarmee gelijk een essentiële USP benoemend. De meeste mensen uit de omgeving kennen immers de afslagen van de A10. Daarna ben ik aan het werk gegaan met voorstellen voor een logo, lettertypen en een kleurenpalet. Strak, ruimtelijk en clean met een vleugje speelsheid. Als primaire kleur kozen we een donker turquoise, een kleur die geassocieerd wordt met frisheid, veiligheid en harmonie.

Voor de website bleek al snel dat we ruim voldoende te vertellen hadden. Aan content geen gebrek, maar de complexiteit is hoe je dat in een structuur giet die een comfortabele navigatie voor je potentiële klanten oplevert, voldoet aan jouw doelstellingen én zoveel mogelijk SEO waarde heeft. Daarom ontwikkelde ik voor Studio s111 eerst een UXD met live prototype, een soort klikbare testversie met dummy content. Het is de ideale manier om vooraf af te stemmen hoe de website moet gaan werken, zodat daar tijdens de productie geen misverstanden meer over bestaan. Dan is het immers veel lastiger om weer aan te passen. Het is een tijdsinvestering die ik iedereen zou aanraden bij het ontwikkelen van een grotere website.
Met het fundament klaar konden we beginnen aan het ontwikkelen van content. Ik begon met het bouwen van de website, het ontwerpen van pagina inhoud zoals de studio plattegrond en het schrijven van alle copy. Ondertussen schoten we, uiteraard in de studio, fantastische campagnebeelden. (Goed opletten, ik zit ook in het filmpje!)
Met ongelooflijk veel trots lanceerden we op 22 maart de website, en ik moet zeggen dat dat ook voor mij een bijzonder moment was. Het is geen complexe custom build, maar wel een website waaraan alles klopt. Over daadwerkelijk alles is nagedacht, en dat ga je terug zien in de resultaten, zowel op korte als lange termijn. Dat gevoel, dat het klopt, is voor mij ontzettend belangrijk en één van de redenen dat ik destijds voor mezelf begon. De studio draait op volle toeren, maar de communicatie stopt natuurlijk nooit. De sleutel tot het bouwen van een succesvol merk is in mijn ogen consistentie, je kritisch houden aan de style guide en niet gaan lopen freewheelen, hoe leuk dat ook kan zijn. Inmiddels heb ik ook de informatiebrochure en de visitekaartjes opgeleverd, en ik ben echt heel blij met het resultaat. Het zijn essentiële details waardoor een merk gevormd wordt. Over de aankomende maanden gaan we nog veel meer mooie dingen doen om het merk Studio s111 te versterken, ik hou je hier en via mijn socials natuurlijk op de hoogte.