Gamification is een succesvolle manier gebleken om mensen (langer) bezig te laten zijn met een merk of een onderwerp. Het idee erachter is vrij simpel; op het moment dat mensen plezier hebben en geboeid zijn blijven ze langer, en blijft de boodschap veel beter hangen dan het oplepelen van wat statische informatie. Voor Specsavers ontwikkelde ik een aantal digitale activaties, waaronder deze:

Matchmaker
De Matchmaker applicatie was bedoeld om de consument in aanraking te brengen met de collectie van Specsavers én ze handvatten te geven in een selectie van 1.500 monturen. Met een knipoog naar datingsites maakte het gebruik van een soortgelijk systeem, waarbij de speler steeds uit twee monturen moest kiezen. Uiteindelijk bleven dan zijn 4 populairste monturen over, die gedeeld en geprint konden worden, en natuurlijk kon er ook direct een afspraak met de winkel gemaakt worden. De tool draaide in de aanloop naar Valentijnsdag, en zorgde naast een enorme hoeveelheid brand engagement, voor een mooie stijging in afspraken.

Zoek je Lens
Ik bedacht Zoek je Lens in 2013, als activatie om het kwijtraken van contactlenzen op vakantie onder de aandacht te brengen. Het was geïnspireerd op de bekende “Waar is Waldo?”-boeken, en het doel was om in 5 foto’s zo snel mogelijk de lens te vinden. De applicatie was zo succesvol dat we jaarlijks veel vragen kregen wanneer Zoek je Lens weer terug kwam. Uiteindelijk hebben we vijf edities gemaakt, ieder jaar in een ander “land”. Het spel werd iedere keer door tienduizenden mensen gespeeld, leverde een ongeëvenaarde hoeveelheid brand engagement op én zorgde voor een groei in het aantal afspraken voor contactlensaanmetingen.

Osiris Launch
Om het nieuwe designermerk Osiris te activeren ontwikkelde ik een applicatie waarmee mensen hun eigen magazine cover konden maken. Het was in de tijd dat diverse bekende Nederlanders met hun eigen glossy kwamen, en wie wil zich nou niet beroemd voelen? De tool was uiteraard Osiris branded, en als je je magazine virtueel open sloeg kreeg je een mooie stijlvolle Osiris advertentie te zien. Door middel van een stemsysteem werden de beste vijf covers gekozen, en de hoofdprijs loog er niet om: de winnares kreeg een volledige professionele photoshoot met cover en spread in het Specsavers magazine dat naar ruim 2 miljoen huishoudens ging.