Werken als zelfstandige marketeer, zeker als je meerdere creatieve en strategische disciplines beheerst, is altijd leuk en divers. Toch zijn er ook dingen die mijn marketinghart nét even een beetje harder laten kloppen. Eén van die dingen is wanneer ik in een branche terecht kom waarin ik nog nooit gewerkt heb, helemaal als het tot de verbeelding spreekt en ik er nog niets vanaf weet. Het is nieuw, het is leren, het is groeien. Het is mijn kennis weer op een hele andere manier toepassen. Het is verrijking. Het andere is waar iedere creatief denk ik van houdt: “we gaan een bedrijf beginnen en er is nog helemaal niets”. Een leeg canvas. Geen regels. Alles open. Cue: House of Investigations.

De ontmoeting

Nee, met deze kop bedoel ik niet een nummer van Marco Borsato, maar het is een mooi verhaal. Na een middag fotograferen bij een andere klant zat ik nog even aan de bar een wijntje te drinken, de camera nog om mijn nek. Het was druk, geen tafeltjes meer vrij. Er komen twee mensen binnen en ze zijn zichtbaar teleurgesteld dat ze niet even – ook na een lange dag zo zou ik later leren – een drankje konden doen. Ik vraag of ze alleen wat willen drinken en versier vervolgens twee krukken die ik naast me aan de bar zet.

Ze bekijken de kaart en je mag het afluisteren of horeca-oren noemen, maar ik hoorde wat ze graag wilden en wist precies wat ik moest adviseren. Laat ik nu net die middag iets nieuws in de koelkast gezet hebben. Om de teleurstelling van het ontbreken van een tafeltje een beetje te verzachten tik ik de dame op haar schouder en vertel haar van een drankje dat niet op de kaart staat. Ze bestellen en je raadt het: schot in de roos. Gelukkig.

Aan de praat

De camera roept natuurlijk vragen op, evenals het feit dat ik weet wat er in de koelkast staat zonder dat het op de kaart staat en schijnbaar het een en ander weet van lekkere drankjes. Al snel raken we aan de praat, ik vertel wat ik doe en vice versa en ik begeef mij ineens in een wereld die voor mij totaal tot de verbeelding spreekt: recherche, opsporing en onderzoek. Voor alle duidelijkheid: op dit moment heeft dit nog helemaal niks met werk te maken, ik ben gewoon geïntrigeerd door iets dat voor mij alleen bestond in CSI, Baantjer en James Bond. Bij wijze van spreken dan.

Aan het einde van de avond komt het gesprek op toekomstplannen en geven deze mooie mensen (dat mag ik nu wel zeggen) aan dat ze voornemens zijn een eigen particulier onderzoeksbureau te beginnen en dat ik ze daar misschien wel bij kan helpen. We wisselen kaartjes uit maar eerlijk is eerlijk, als ik een opdracht had gekregen voor ieder kaartje dat ik uitwisselde had ik nooit meer hoeven werken dus eerst maar even afwachten.

De start van House of Investigations

Niet veel later gaat toch gaat de telefoon: “Met Dennis en Ymke, je weet wel, van toen aan de bar. We gaan beginnen, en het gaat House of Investigations heten. Verder hebben we nog niks. Kun je helpen?”. Nogmaals, dat is denk ik voor iedere marketeer het leukste wat er is. Schilderen op een wit doek. Je gaat gelijk helemaal aan. Hoe komt het logo er uit te zien? Wat moet de tone-of-voice zijn? Welke kleuren gaan we gebruiken? Er moet een website komen. Visitekaartjes! We hebben visitekaartjes nodig! En zo nog honderdduizend dingen die geregeld moeten worden.

Hairtrigger x House of Investigations

Alles begint natuurlijk – zeker in dit geval – met een stukje onderzoek en kennisvergaring. Dit is geen Hollywoodfilm, dit is echt en serieus. Dus moest ik mij verdiepen in de werelden van onder andere ondermijnende criminaliteit, risicomonitoring en digitale opsporing. Ik kan alleen maar zeggen: wow. Ik ben in hele kort tijd heel veel wijzer geworden. Maar voor mij was het in ieder geval duidelijk: HOI moest strak en subtiel zijn. Autoriteit uitstralen, maar wel binnen het private domein, dus niet zo saai en statisch als bijvoorbeeld de politie of de rijksoverheid. En zo werd House of Investigations geboren, met daarin zowel de digitale als fysieke elementen verweven.

House of Investigations HOI logo black

Het starterspakket

De term klinkt wellicht een beetje oneerbiedig maar dat is het absoluut niet. Eerst zorgen voor het fundament, voor de basis elementen die je nodig hebt, is essentieel. Om er maar een cliché tegenaan te gooien: je moet leren lopen voor je kunt rennen. Het is bovendien een van de leukste fases van het opstarten van een nieuw bedrijf, als alles vorm krijgt. Dus begint het met een website, visitekaartjes, een presentatietemplate en social (teaser) content. De fotografie is overigens al eerder door mij gemaakt.

House of Investigations - Dennis - Visitekaartje

House of Investigations - Ymke - Visitekaartje

House of Investigations is geland

Inmiddels is House of Investigations een ‘household name’ – pun intended. Ik ben blij dat ik bij heb mogen dragen aan een succesvolle start en… er komt nog veel meer aan. Maar daarover misschien later meer. Voor nu: check even de website, misschien leer je ook iets nieuws of kun je deze helden goed gebruiken.

En kan ik je helpen? Dan weet je me te vinden.