Binnen de contentstrategie is een blog nog steeds één van de primaire manieren om je site actief te houden en je organische vindbaarheid te vergroten. Het is bovendien een manier om je merk te versterken, om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Er zit veel in de berichtkeuze en de tone-of-voice. Voor Horend Goed ontwikkel ik een groot gedeelte van de content voor de blog, die we liefkozend de ‘De Hoorizon‘ hebben genoemd.
Frequentie
Ik krijg vaak de vraag: “Hoe vaak moet ik bloggen?”. En het eerlijk antwoord is: dat valt niet zo 1-2-3 te zeggen. Ik adviseer wel altijd om in het begin een hogere frequentie aan te houden en snel ‘body’ op te bouwen, waarna je altijd het tempo iets naar beneden kan schroeven. Zo ook in dit geval, waarbij we op de Hoorizon om de dag een nieuw artikel naar buiten brengen.
Het umfeld bespelen
Een succesvolle blog bestaat niet alleen uit nieuws en producten, maar gaat juist ook om het bespelen van het umfeld. Creatieve invalshoeken, maatschappelijke onderwerpen en berichten die simpelweg leuk of interessant zijn om te lezen dragen bij aan een geheel waarvoor mensen ook terugkomen. Een belangrijke regel die ik altijd meegeef is dat niet iedere blog directe verkoop hoeft op te leveren. Je moet het meer zien als een lange termijn strategie om consumenten je te laten vinden en te binden.
Op de Hoorizon is dat precies de mix die we hebben ontwikkeld. Eigenaresse en audicien Sandra draagt zorg voor de professionele content waarbij inhoudelijke kennis van het vakgebied nodig is, terwijl ik dus dat umfeld bespeel. En dat is leuk, heel leuk.
Onderwerpkeuze
Ja, een blog is enorm fijn voor je SEO. Echter, puur voor SEO schrijven is zinloos. Je schrijft voor de lezer. De meeste onderwerpen kies ik dus zelf en dan probeer ik een balans te vinden tussen hoorproblemen, oorverzorging, producten, maatschappelijke onderwerpen, actualiteit en zoals gezegd: gewoon leuk om te lezen. En ja, ook ik ontkom er niet aan om soms een beetje inspiratie aan ChatGPT te vragen, dat mag best en levert doorgaans juist ook weer een hele hoop extra ‘eigen’ ideeën op.
Multilinguaal gaat het extra hard
In Nederland zijn er in iets meer dan een jaar tijd ruim tweehonderd blogs bijgekomen, en omdat de site meertalig is komt er razendsnel content bij: inmiddels staan er meer dan 2.800 berichten online. Ik ga natuurlijk geen absolute getallen noemen, maar al die berichten samen leveren ongeveer 20% van al het verkeer van de website op. Dát is de kracht van een goede contentstrategie.
Mijn 3 favorieten
Ja, dit wordt natuurlijk een beetje ‘kill your darlings’ want ondanks dat het één logischerwijs beter is dan het ander vind ik alles leuk en zit er altijd overal een gedachte achter. Anders had ik wel een ander vak gekozen. Enfin, ik ga toch een poging wagen.
1. Gehoorbescherming voor de Formule 1 op Zandvoort
Als groot liefhebber van autosport, en van ver voordat Max Verstappen in de planning stond, valt deze wel onder één van mijn favorieten. Dat komt ook mede omdat ik regelmatig op het circuit te vinden ben en de risico’s voor het gehoor ken. En ik was ook altijd zo’n purist die zonder enige bescherming naast een warmdraaiende V12 ging staan, die oordoppen ‘zonde’ vond. Dat doe ik nu niet meer natuurlijk. Soms kun je dus even je hobby met je werk verenigen, en wordt het extra speciaal. Het hele artikel lees je hier.
2. Een hoortoestel en een bril tegelijk dragen
Ik heb zelf geen van beiden dus ben geen ervaringsdeskundige, maar toen iemand zei dat dit best een ding was besloot ik er een blog aan te wagen met tips & tricks. En dat werd, voor mij dus onverwacht, een groot succes. Het was al snel duidelijk dat er behoorlijk wat mensen zijn die kampen met die uitdaging, en het is nog steeds een van de meest bezochte artikelen op de website. En dat betekent hopelijk dat ik die mensen een beetje geholpen heb. Je leest hem hier.
3. Medicijnen die je gehoor beïnvloeden
In dit geval kwam het wel uit eigen ervaring. Ik had namelijk zelf medicijnen die tinnitus veroorzaakten, en ik kan je vertellen: dat is geen pretje. Op het moment dat het begon wist ik dat echter niet, dus was het gissen naar waar het vandaan kwam, en dat was ergens ook een beetje eng. Blijft dit voor altijd? Goede informatie was maar moeilijk te vinden, dus toen ik erachter kwam en de ellende na het stoppen van de medicijnen ook weer over ging, schreef ik er een blog over. Ook hiervoor geldt weer dat je hoopt dat iemand het leest en er mee geholpen is, dat is het belangrijkste. En dát geeft mij een goed gevoel. Wil jij weten wat de invloed van medicijnen op je gehoor kan zijn? Je leest het hier.

Hulp nodig?
Een goede contentstrategie kost veel tijd en energie, maar is het ook absoluut waard. Toch kan ik me ook voorstellen dat je dit leest en denkt: “hier heb ik toch helemaal geen tijd voor?”. Dat klopt, jij hebt wel wat beters te doen en daarom ben ik er dus. Dus wil je dat ik jou ook help? Neem dan gerust even contact op.