Social Media is zeker voor de horeca een waardevolle marketingtool. Toch zie je dat het vaak door personeelsleden wordt gedaan, want ‘die zitten zelf ook op Instagram’. Het gevolg is sporadische foto’s en filmpjes zonder achterliggende strategie, en dat terwijl juist de horeca zo divers en daarmee complex is. Het filteren en destilleren (woordgrapje) van alle boodschappen is essentieel. Dus toen mijn stambar Bar Dixie me vroeg om hun socials onder handen te nemen kon ik niet wachten om aan de slag te gaan.

Een gezonde heartbeat

Zoals gezegd: de horeca is divers. Je wilt vertellen over de gezelligheid, het eten en drinken, de gasten, het personeel, evenementen… Wat je wanneer vertelt noemen we ook wel de heartbeat, en dat beïnvloedt de perceptie van je volgers, en dus ultiem je gasten. Het is niet simpelweg likes vergaren, het dient een daadwerkelijk groter doel. Belangrijk is dus dat we de meest waardevolle proposities definiëren en daar gebruik van maken.

De proposities voor Bar Dixie

De simpelste manier om de krachten in kaart te brengen is door het gewoon te onderzoeken. Vraag het de gasten, zo makkelijk is het. Voor Dixie kwamen daar de volgende dingen uit:

  1. Gastvrijheid – Het personeel stond met stip op één als het ging om redenen waarom mensen naar de bar kwamen.
  2. Bier – Er staat natuurlijk niet voor niets ‘Beer & Kitchen’ in de naam, en het bleek dan ook dat mensen de uitgebreide en snel wisselende bierkaart erg konden waarderen.
  3. Cocktails – Ook een goede cocktailkaart werd aangemerkt als belangrijke reden om langs te komen.

Goed, daarmee hebben we dus een kern voor onze heartbeat. Dit zijn de belangrijkste boodschappen, die gaan we dus het meest frequent gebruiken.

Secundaire proposities

Je kunt natuurlijk niet alleen leunen op de kern, er zijn ook boodschappen die je zelf wilt vertellen, helemaal als je de perceptie van de gast wil bijschaven. Zo kreeg bijvoorbeeld het menu een make-over met meer high-end gerechtjes, om de propositie op eten te versterken. Ook dat zijn uiteraard dingen die je over de bühne wilt krijgen. En als periodieke communicatie heb je ook nog je evenementen, die krijgen vanzelfsprekend ook een plekje want daar is social media uitermate geschikt voor. Goed, je hebt nu dus een basis, secundaire boodschappen en periodieke communicatie. Heartbeat, here we go.

Het invullen van de heartbeat voor Bar Dixie

Gewapend met deze informatie en natuurlijk het feit dat ik er al 28 jaar over de vloer kwam ben ik aan de slag gegaan met de invulling. Gastvrijheid, bier en cocktails als kern, eten als secundair, evenementen periodiek. Hoe precies? Door te testen met timing en frequentie en met een gezond gevoel uit ervaring. Het heet niet voor niets een heartbeat, het moet kloppen. En het klopte. De socials groeiden gestaag en de reacties waren zeer positief. Maar nog veel belangrijker: de omzet groeide en gasten bestelden dingen die ze op social gezien hadden. En dát is tastbaar resultaat.

Gelukkig hebben we de foto’s nog

Ik heb duizenden foto’s geschoten in al die tijd, en slechts een kleine fractie heeft het tot online geschopt (zo kritisch moet je ook zijn). Hier een kleine greep: