Moet je oude content verwijderen?
Het is een vraag die ik regelmatig krijg: wat doe ik met mijn oude content? Je kijkt op een bepaald moment naar alle blogs en social posts die je over de jaren hebt gecreëerd en de neiging ontstaat om eens grote schoonmaak te houden. Hoe verleidelijk dat ook is is het antwoord op de vraag simpel: verwijder je oude content niet! Nouja, in ieder geval niet zomaar en vanuit het oogpunt om voor jezelf lekker op te ruimen.
Blogs en webpagina’s
Blogs en webpagina’s hebben waarde. Iedere pagina wordt geïndexeerd door zoekmachines en moet je dus zien als potentiële toegangspoort tot je site. Geheimpje: het grootste deel van je bezoekers landen niet op je homepage. Pagina’s bouwen bovendien historische waarde op: worden ze vaker bezocht dan krijgen ze meer autoriteit en worden ze hoger getoond in organische zoekresultaten. Een blog of pagina verwijderen betekent dus eigenlijk dat je een deur naar je website weghaalt, en de kans verkleint dat mensen bij je terecht komen. Klinkt niet handig toch? Dat is het ook niet.
Wat moet ik dan wel met deze content?
Het antwoord is updaten. Kom je een pagina tegen die niet meer aan je wensen voldoet pas hem dan zo aan dat dit wel weer zo is. Dit wordt bovendien gewaardeerd door zoekmachines. Zorg altijd voor de laatste en natuurlijk juiste informatie. Zo blijft de toegangspoort bestaan en de autoriteit behouden. Een actieve website met nieuwe en geüpdatete content wordt altijd hoger geïndexeerd dan een slapende. Hou je website dus goed bij en voeg relevante content toe wanneer het kan.
ⓘ Mocht je willen dat je pagina tijdelijk niet vindbaar is zet hem dan even terug op concept. Zo blijft de waarde behouden en kun je hem gemakkelijk terugzetten. Veel beter dan klakkeloos verwijderen!
Social Media content
Ook voor sociale platformen geldt: verwijder nooit zomaar je content. Ik snap het: je kijkt naar je Instagram-timeline en je handen beginnen te jeuken, maar ook hierbij moet je je beseffen dat iedere post waarde heeft. Het ‘mooi’ maken van je timeline is wat we noemen een ‘vanity project’. Het is voor het eigen oog maar geen noodzakelijke doelstelling. Het doet niets positiefs. Sterker nog: sociale platformen hebben de neiging je minder te tonen wanneer je content verwijdert en je verkleint je vindbaarheid in het algemeen. Bovendien is een timeline ook niet voor niets een timeline: het laat als het goed is jouw ontwikkeling zien. Het is dus helemaal niet erg als bepaalde content niet meer helemaal is zoals je het nu zou willen hebben. Ga je een andere social strategie voeren? Doe dat dan gewoon. De oude content zakt vanzelf naar beneden.
ⓘ Veel sociale platformen hebben de functie om content te archiveren in plaats van te verwijderen. Dit is zonder meer een betere mogelijkheid. Doe dit echter alleen met posts die ‘schade’ toebrengen aan je merk of bedrijf. Wees kritisch: een post weghalen is altijd de laatste optie.
Conclusie
Verwijder nooit zomaar je content. Kijk er kritisch naar, pas het aan, zet het op concept of archiveer het (tijdelijk). Haal het alleen weg als het totaal niet meer past binnen je merk of bedrijfsvoering en daarmee een verkeerd beeld geeft van wie je bent en wat je doet. Iedere andere reden is gebakken lucht. Heb je hulp nodig met je contentstrategie? Neem dan gerust contact op, ik help je graag.