EDEKA Heimkommen
Als je het hebt over het raken van een snaar, dan is dit dé commercial die mij direct te binnen schiet. Het is de kerstcommercial van de Duitse supermarktketen EDEKA, die in 2015 werd uitgebracht.
Dit is voor mij wellicht de mooiste televisiecommercial die ooit gemaakt is. Het is bijna een mini-film, met een fantastische cast, een ongeëvenaarde opbouw en de prachtige soundtrack “Dad”, welke overigens door Florian Lakenmacher speciaal voor deze clip werd geschreven.
Nu moet je je voorstellen dat EDEKA een supermarktketen is in het goedkopere segment. Hoe simpel zou het zijn geweest om gewoon keihard “Kalkoen € 4,95” te roepen? Gelukkig hebben ze dat niet gedaan, hebben ze zich gefocust op het triggeren van een emotie, en zijn we verwend met deze parel die ons aan het belang van samen zijn herinnert, helemaal met kerst.
Slechts één zin en de geniale hashtag #heimkommen (‘thuiskomen’) waren nodig om van deze reclame hét viral fenomeen van 2015 te maken. Het hartverscheurende verhaal, gemaakt door creatief bureau Jung von Matt, werd alleen al op Youtube maar liefst 60 miljoen keer bekeken. En ik beloof je: EDEKA heeft het nog nooit zo druk gehad.
2 reacties
Tien tranentrekkers - Blog - Hairtrigger · 19/02/2025 op 15:05
[…] heb al eens eerder een volledige blog over deze commercial geschreven, en ik stop hem hier ook gewoon in omdat het mijns inziens de […]
Is alle marketing niet gewoon neuromarketing? - Hairtrigger · 08/09/2025 op 17:21
[…] Emoties oproepen (de kerstcommercial van een supermarkt met een eenzame opa). […]
Reacties zijn gesloten.