Hairtrigger logo
  • Home
  • Visie
  • Portfolio
    • Creatief
      • Concept
      • Content Development
      • Copy
      • Creative Direction
      • Design
    • Digital
      • E-commerce
      • Search Engine Advertising (SEA)
      • Search Engine Optimization (SEO)
      • User Experience Design
      • Web Analysis
      • Web Development
    • Management & Strategie
      • Account Management
      • Content Management
      • Production Management
      • Project Management
      • Strategie
  • Klanten
  • Blog
  • Info
    • Over mij
    • Instagram
  • Contact

De psychologie van kleur

Gepubliceerd door Sander op 28/10/201928/10/2019

In kleinere en beginnende organisaties wordt de kleur van een merk vaak gekozen omdat iemand het toevallig mooi vindt. Doorgaans is het de favoriete kleur van de eigenaar. Het is een subjectieve keuze, een gevoelskwestie. Dat het overgrote deel van de merken die je ziet blauw zijn is dan ook geen wonder, het is simpelweg de meest populaire kleur. Of het verstandig is om je onderbuikgevoel te laten leiden bij de kleurkeuze van je merk is echter de vraag, want er zit wel degelijk wetenschap achter. Kleuren roepen namelijk emoties op en zijn het eerste wat iemand van jouw merk onthoudt. Sterker nog: 90% van de snelle beslissingen wordt gemaakt op basis van kleur. Reden te meer om te snappen wat die kleuren met je merk doen.

Hieronder geef ik je een klein overzicht van welke kleuren met welk gevoel geassocieerd worden:

Rood

Energiek
Passievol
Moedig
Opwindend
Attentie

Oranje

Optimistisch
Onafhankelijk
Avontuurlijk
Creatief
Leuk

Geel

Enthousiast
Kansrijk
Spontaan
Gelukkig
Positief

Lichtgroen

Groei
Harmonieus
Vruchtbaar
Vriendelijk
Betrouwbaar

Donkergroen

Veilig
Harmonieus
Stabiel
Gebalanceerd
Betrouwbaar

Lichtblauw

Vrij
Wijs
Plezierig
Betrouwbaar
Expressief

Donkerblauw

Vertrouwd
Verantwoordelijk
Eerlijk
Loyaal
Veilig

Paars

Fantasierijk
Spiritueel
Meelevend
Gevoelig
Mysterieus

Roze

Meelevend
Liefdevol
Speels
Onvolwassen
Bewonderend

Bruin

Betrouwbaar
Stabiel
Eerlijk
Comfortabel
Natuurlijk

Grijs

Neutraal
Praktisch
Conservatief
Formeel
Stil

Zwart

Kracht
Controle
Autoriteit
Gedisciplineerd
Elegant

Wanneer je om je heen kijkt naar de grote merken zie je dit goed terug. Denk maar eens aan het blauw van Facebook, het paars van Hallmark of het groen van Starbucks. Er is heel goed nagedacht over welke kleur hun merk representeert en wat voor gevoel dat bij de klant of de gebruiker opwekt.

Natuurlijk is dit slechts de basis, en kun je nog eindeloos de diepte in gaan over tinten en verzadiging. Begrijpen dat kleur een functie heeft en de perceptie van je merk en daarmee je bedrijfsresultaat beïnvloedt is wat mij betreft echter al een belangrijke stap. De kleur van je merk zou geen gevoelskwestie moeten zijn, maar een bewuste weloverwogen keuze.

Mocht ik je kunnen helpen met het (opnieuw) inkleuren van je merk, neem dan contact met me op!

Neem contact op

Deel dit

  • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
Categorieën: BrandingCreativiteitOndernemenTips & Tricks
Tags: brandenbrandingemotiegevoelkleurkleurenlogomerkmerkenpsychologie

Gerelateerde berichten

Creativiteit

Data Merge in InDesign, inclusief afbeeldingen

In deze tutorial leg ik je stap voor stap uit hoe data merge in InDesign werkt, inclusief afbeeldingen!

Creativiteit

Zo plaats je Bootstrap grid guides in Photoshop

Een stap-voor-stap tutorial hoe je Bootstrap grid guides in Photoshop aan zet.

Branding

Knallen met copy

Of je nou een taalvirtuoos bent of niet, er zijn een aantal basisregels om je op weg te helpen in de wereld van de digitale kopij.

Route

Op deze plek vind je vaak een adres en routebeschrijving. Hoewel ik me in de omgeving van Amsterdam bevind, heb ik echter bewust geen kantoor. Ik kan altijd en overal werken dus doe dat voornamelijk vanuit huis, of ik kies een andere inspirerende plek. Neem contact met me op, dan drinken we samen op een mooie locatie een kop koffie (of een biertje).

Zoeken
Instagram

hairtriggernl

hairtriggernl
Omdat de 'helden' van Samsung daadwerkelijk een sc Omdat de 'helden' van Samsung daadwerkelijk een scherm hebben gebouwd waar je geen Macbook op kunt aansluiten. Poging 2.

#hairtriggernl #content #contentdevelopment #design #designer #new #screen #LG
Volg me op Instagram
Projecten
Account Management Concept Content Development Content Management Copy Creatief Creative Direction Design Digital E-commerce Management & Strategie Production Management Project Management Search Engine Advertising (SEA) Search Engine Optimization (SEO) Strategie User Experience Design Web Analysis Web Development
Volg mij
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter

  • Privacyverklaring
  • Algemene Voorwaarden
Hestia | Ontwikkeld door ThemeIsle