1 jaar Hairtrigger
Al jaren speelde ik met het idee om een eigen bedrijfje te starten. Maar eerlijk is het eerlijk, dat is best eng. Hoe werkt dat? Waar begin je? Dromen en doelen te over, maar de stap nemen om al je (financiële) zekerheid achter je te laten om ze na te jagen blijft enorm spannend.
Het was iets meer dan een jaar geleden dat ik ’s avonds op de bank zat en een beetje zat te gamen. Fallout 4. Mijn oog viel op het woord Hairtrigger. Grappig, een samentrekking van mijn achternaam, ter Haar, en datgene wat marketing hoort te doen, mensen triggeren. En ook nog eens best stoer. Voor ik het wist checkte ik of de URL nog beschikbaar was en 5 minuten later had ik hem geclaimd. Dan zit je ineens niet alleen meer met dromen en doelen, maar met een merk en een potentiële website. Het werd allemaal toch wel wat concreter. Dus besloot ik een jaar geleden Hairtrigger ook vast te leggen bij de Kamer van Koophandel. En toen had ik zomaar een bedrijf.
Mijn visie is altijd duidelijk geweest. Ik wil de verhalen achter de merken vertellen, mensen raken en binden. Niet gokken op eenmalige verkoop, maar bouwen aan langdurige relaties. Niet blind met geld smijten, maar verstandige, efficiënte en effectieve marketing bedrijven. Na meer dan 10 jaar aan zowel de bureau- als de klantzijde wilde ik mijn kennis en kunde ter beschikking stellen om de dromen van anderen uit te laten komen. Niet om er rijk van te worden, maar om er gelukkig van te worden. Want niets is mooier dan anderen te zien excelleren.
Het afgelopen jaar is een enorm avontuur geweest, maar wel een enorm leuk avontuur. Ik heb heel veel geleerd, hele goede en hele domme investeringen gedaan, maar daar word je wijzer van. Ik heb prachtige projecten mogen doen en fantastische mensen ontmoet. Ik ben ontzettend dankbaar voor al het vertrouwen dat ik heb gekregen, en voor al die mensen die op hun beurt hebben bijgedragen aan mijn dromen en doelen.
Ik zeg wel vaker dat ik geloof in ‘living the brand’. Dat klinkt wellicht zoetsappig, maar ik meen het wel. Het is werkelijk een eer om je bezig te mogen houden met het merk van iemand anders. Het is hun droom, hun leven, en dat dat in zekere zin aan mij toevertrouwd wordt zal ik altijd bijzonder vinden. Ik denk dat dat mijn kracht is: het niet voor lief nemen, maar mezelf écht verdiepen in het merk en de persoon erachter.
Een andere belangrijke reden om Hairtrigger te starten was dat ik graag vaker zelf achter de knoppen wilde zitten. Dingen maken, dingen ontwerpen. Niet alleen maar ideeën spuien en ze vervolgens ‘managen’, maar ze ook daadwerkelijk uitvoeren. Ik ben onwijs trots op alles wat ik het afgelopen jaar heb mogen ontwikkelen, van UXD’s tot hele websites, van logo’s tot informatiebrochures tot hele brand identities. De vrijheid van creativiteit is onbetaalbaar.
Mocht je dit lezen en erover nadenken om ook voor jezelf te starten, kan ik je alleen maar adviseren om het te doen. Nee, het is niet makkelijk en het vereist een hoop discipline (en de administratie is een hel), maar de vrijheid, het gevoel van verantwoordelijkheid en de dankbaarheid van de mensen die je helpt zijn van onschatbare waarde. En als je wat hulp nodig hebt met je communicatie help ik je natuurlijk graag.