Op dagelijkse basis krijgen consumenten zo’n 1.500 berichten via social media tot zich. Opvallen in die brij vereist meer dan alleen het doorvertalen van PR- en marketingactiviteiten. Je begeeft je in het persoonlijke domein van de consument, en die zit helemaal niet te springen om advertenties. Om daar te landen zul je met slimme, kwalitatieve en goed getimede content moeten komen. Voor Specsavers ontwikkelde ik een hero, hub, hygiëne strategie volgens het bekende model van Google, met interessante inhoudelijke berichten (mode, gezondheid) die door felle kleuren en krachtige copy uit de timeline knalden en berichten die actief op engagement gericht waren maar wel het core product onder de aandacht brachten, aangevuld met periodieke activaties en winacties voor het grote bereik. In 4 jaar tijd groeide de community zo van 200 naar ruim 130.000 fans.

Om ook Instagram in te kunnen zetten als social kanaal bedacht ik seizoensgebonden fotografie, bedoeld om in één beeld de persoonlijkheid van een bril te tonen en zo de nieuwe monturen onder de aandacht te kunnen brengen. Werken zonder modellen is weliswaar een uitdaging, maar maakt het daarmee wel veel kostenefficiënter en laat meer verbeelding over aan de ontvanger, die zich niet noodzakelijk hoeft te identificeren met dat ‘perfecte’ model. Op Instagram ligt het verwachtingspatroon van de consument veel hoger, dus moet je daar ook aan voldoen door kwalitatieve fotografie aan te bieden.