Eén van de leukste dingen om te doen is iemand te helpen zichzelf opnieuw te ontdekken. Het gaat om kritische vragen stellen, om uit te kristalliseren wat nou écht de dromen en doelen zijn. Toen Michael Graste bij me kwam met de vraag of ik voor hem een nieuwe brand strategy kon schrijven én een nieuwe website kon bouwen was dat dan ook het begin. Praten. Heel veel praten. Een interessant proces, want ondanks dat hij al meer dan 10 jaar professioneel fotograaf is bleken er nog zat dromen te zijn. Gelukkig zitten we precies op dezelfde lijn, dus tot de kern komen was niet al te complex. De vertaalslag maken naar een strategie en een uitvoerbaar plan blijft echter een enorme uitdaging, niet in de laatste plaats omdat je als zelfstandig ondernemer niet blind met geld kunt gaan smijten. Alles draait om effectiviteit, om de grootste ‘bang for your buck’.
Ik schreef een communicatiestrategie die gebaseerd was op lage kosten en hoog rendement, werkte een contentplan uit met een goed doordachte heartbeat en sterke, foutloze copy én maakte een mockup van een website die perfect aansloot bij zijn nieuwe identiteit. Mijn doel was simpel: het hele merk naar een hoger niveau tillen door een betere structuur, slimmere inzet van kanalen en een strengere merkbewaking. Kortom, een professionaliseringsslag in zijn communicatie.
Ik vind het altijd doodeng om een strategie te presenteren. Hoeveel kennis en ervaring je ook hebt, er zijn eigenlijk maar twee reacties mogelijk: óf je klant schiet volledig in de verdediging omdat je kritisch bent op zijn merk, óf hij accepteert je hulp. Bij Michael had ik die spanning niet zo. Het is een realist, die zich goed bewust is dat je professionele communicatie beter kunt overlaten aan iemand die weet wat hij doet, hoe eng het ook is om uit handen te geven. Natuurlijk, er zijn altijd punten waar keuzes gemaakt worden, maar als communicatiespecialist de vrijheid krijgen om je vak uit te kunnen oefenen is een groot goed. Écht kritisch kunnen en durven zijn op je eigen merk is niet iedereen gegeven, en misschien wel de sleutel tot succes. Zeer bewonderenswaardig.
Nadat we de strategie hadden gefinetuned ben ik aan de slag gegaan met het bouwen van michaelgraste.com, met een nieuwe structuur, indrukwekkende afbeeldingen uit zijn portfolio, prachtige verhalen en nog wat technische foefjes die ik hier natuurlijk niet ga verklappen. Het is een prachtige site geworden waar ik ontzettend trots op ben, en die heel gepast live via Instagram gelanceerd werd:
Het kernwoord van dit project: kritisch. Wees kritisch. Dát is wat ik iedereen mee zou willen geven. Communicatie is een vak, dat kun je er niet even bij doen. Laat je helpen door een professional en er zijn prachtige dingen mogelijk, zonder dat ze veel geld kosten. Als je me nodig hebt, neem dan contact met me op. Ik help je natuurlijk graag.