Hairtrigger’s 2019

Gepubliceerd door Sander op

Het jaar 2019 zit er (bijna) op. Het is het tweede jaar van Hairtrigger geweest en het heeft zich gekenmerkt door mooie momenten, prachtige opdrachten en vooral heel veel leren. Tijd om terug te kijken op een bijzonder jaar.

Spicy Scarves

Ik geloof in écht samenwerken, en de relatie met Spicy Scarves is onbeschrijflijk. Betrokkenheid is essentieel voor een marketeer, want het beïnvloed de adviezen die je geeft en het gevoel in je concepten en designs. Het onderlinge vertrouwen is enorm, en ik ben ontzettend dankbaar voor alles wat ik heb mogen doen. Waar ik vooral van hou is dat ieder vraagstuk op inhoud besproken wordt, en niet op gevoel. Geloof me, dat is zeldzaam, maar o zo belangrijk. Dat zie je ook terug in de resultaten, en daar ben ik natuurlijk waanzinnig trots op. Uiteindelijk werken we keihard om het merk te laten groeien en klanten blij te maken. Dat begint bij onderling respect en elkaar naar nieuwe hoogten stuwen. Er staan prachtige plannen voor het nieuwe jaar klaar, ik heb er zin in!

IBC 2019

Toegegeven, ik had niet verwacht dat Hairtrigger al in het tweede jaar internationaal zou gaan. Maar toen IBC langskwam met de vraag of ik ze kon ondersteunen met de lokale marketing hier in Amsterdam kon ik die kans natuurlijk niet laten liggen. Hoe vaak krijg je de mogelijkheid om voor de grootste technologie, media en entertainmentshow ter wereld te werken? Ik heb best wat ervaring met het organiseren van grote events, maar dit was er eentje van de buitencategorie. Meer dan 60.000 mensen over 7 dagen en alle hallen van de RAI gevuld. Een enorm goed georganiseerd project en een zeer indrukwekkende ervaring.

Studio s111

Een merk vanaf de grond opbouwen gebeurt niet in één dag en draait in mijn ogen vooral om consistentie. 2019 draaide voor Studio s111 dan ook om het uitrollen van een consequente look & feel. Dat zit in kleine dingen zoals visitekaartjes en briefpapier, maar ook in flyers en folders, advertenties, copy en social media. Maar de kers op de taart was toch wel de gevelplaat. Het is mijn grootste design tot dusver geweest, en ik moet zeggen: je eigen ontwerp op een gebouw zien hangen is toch wel een dingetje. Natuurlijk hebben we nog veel meer gedaan, maar ik ga niet alles verklappen. Wat ik wel kan zeggen is dat er dit jaar een solide basis is gelegd voor de toekomst, dus ik ben er van overtuigd dat jullie nog veel van Studio s111 gaan horen. Ik ben apetrots op mijn kindje.

GraciArt

Toen ik zelf begon met ondernemen heb ik veel moeten uitzoeken, maar ook veel hulp en advies gehad. Het is een enorme stap, en een spannende bovendien. Als anderen die stap nemen help ik ze dan ook graag, want er is niets mooiers als iemand zijn hart volgt en je kan bijdragen aan een droom. Helemaal als het fantastische mensen zijn. Gracia van GraciArt is zo’n fantastisch mens, iemand met een oprechte passie die van haar ambacht haar vak maakt en boven alles een all-round lieverd. Van zulke klanten geniet ik echt en ik heb met diezelfde passie en liefde haar merk vormgegeven en de e-commerce site gebouwd. Het zijn de eerste stapjes van een merk dat zonder twijfel heel succesvol gaat zijn, en het maakt me onwijs dankbaar daar aan bij te kunnen dragen.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Toen ik Hairtrigger begon heb ik mezelf als doel gesteld ook iets terug te doen. Daar waar het kan de wereld een beetje mooier maken. Begin dit jaar kwam ik in aanraking met Melany d’Fonseca van MDFcoaching, een specialiste op het gebied van mindfulness, life coaching en faalangst, voornamelijk gericht op jongeren. Het is een onderwerp dat me aan het hart gaat, want ik geloof dat de huidige maatschappij zorgt voor een enorme toename in druk en dat vooral jongeren en jongvolwassenen hier vatbaar voor zijn. Melany is fenomenaal, en aan haar droom om mensen te helpen bewuster te worden en een beter leven te leven wilde ik maar wat graag bijdragen. Het is letterlijk de wereld een beetje beter maken. Ook dat zetten we in 2020 natuurlijk voort, en ik ga er alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen door haar geholpen kunnen worden.

Investeren kun je leren

2019 is ook een leerjaar geweest. Dat is ook logisch, ik had niet verwacht dat alles in het tweede jaar al helemaal perfect zou zijn. Starten met ondernemen is ook een beetje trial and error. Ik heb altijd de filosofie gehad dat ik veel wilde samenwerken, wilde investeren in mooie kansen en dat waarde niet alleen maar zit in geld. Daar sta ik nog steeds achter, maar er komt enige nuance in.

Investeren is iets wat je doet voor de langere termijn. Je stopt ergens in het begin meer tijd en energie (en dus geld) in, met het oogpunt dat in de toekomst terug te verdienen en je weet dat dat niet morgen is. Ik heb dat dit jaar te veel op basis van goed vertrouwen gedaan. Merken helpen bouwen en laten groeien is het leukste wat er is en in het begin investeren mijns inziens onvermijdelijk, maar als je weer te snel uit elkaar gaat is het mijn verlies. Of dat nou bewust of onbedoeld is. Hoe graag ik ook op die manier zou werken is het een onaanvaardbaar risico gebleken dat me veel heeft gekost. Een harde maar zeer nodige les.

Wanneer gaat u betalen?

Ik ben een kleine beginnend ondernemer, en ondanks dat ik zeker niet mag klagen qua opdrachten is het ook weer niet zo dat ik enorme reserves heb. Om die reden hanteer ik normaal gesproken een betalingstermijn van 14 dagen, want ik heb immers ook gewoon rekeningen te betalen. Nou doe ik daar natuurlijk niet heel moeilijk over en als het na 30 dagen komt omdat dat vrij standaard is dan is dat prima, maar ik heb dit jaar meer dan me lief is achter mijn geld aan moeten zitten omdat het soms maanden duurde.

Ik vind dit een van de lastigste dingen om mee om te gaan. Enerzijds wil ik de relatie niet frustreren met aanmaningen en andere vervelende trajecten, en ach als iemand even het geld niet heeft wil ik niet de lulligste zijn, anderzijds heb ik wel de belastingen al betaald, spendeer ik belachelijk veel tijd aan het chasen en heb ik simpelweg recht op het geld. Nog een wijze les dit jaar: onbetaalde facturen kosten geld. Veel geld.

Hoe ik dit ga doen weet ik nog niet. Vooral omdat ik het zelf niet goed snap. Ik wordt er zelf bloednerveus van als ik iets niet betaald heb en vind het vooral asociaal naar degene die mij iets geleverd heeft. Als je zelf aan de champagne en kaviaar zit terwijl de door jou ingehuurde ZZP’er die zijn ziel en zaligheid in jouw bedrijf heeft gestopt soep met brood zit te eten moet je je toch ergens schuldig voelen zou je denken? Blijkbaar niet, want ik heb het meerdere malen meegemaakt dit jaar.

Ook hiervoor geldt weer: te vaak te goeder trouw. Ik wil heel graag ondernemen vanuit een overtuiging dat iedereen het spel netjes speelt, maar helaas blijkt dat niet helemaal waar. Terugkijkend is dat misschien ook wel een tikje naïef. Ik ben er nog niet klaar voor om met boetes te werken, maar wie weet kom ik er wel niet onderuit…

Resumé

Het is een mooi jaar geweest met leuke klanten, prachtige opdrachten en enorme uitdagingen. Hairtrigger wordt langzaam volwassen. Bij groeien horen pijntjes en die waren er dan ook. Ik zie dat als iets wat erbij hoort, en om eerlijk te zijn verbaast het me niets dat de lessen draaien om af en toe iets zakelijker zijn. Eerder dit jaar schreef ik al een stuk waarin ik me afvroeg of ik te lief was om te ondernemen. Misschien is dat ook wel zo, maar ik denk dat je daaraan kunt schaven zonder een complete lul te worden. Dat gaat de missie voor 2020 worden dus.

Iedereen een prachtig en waanzinnig succesvol nieuwjaar gewenst!