Gratis download: inhaken in 2020

Gepubliceerd door Sander op

Inhaken is een kunst. Of eigenlijk: goed inhaken is een kunst. Want hoe leuk het ook is om van actuele momenten gebruik te maken om je merk te promoten, niet ieder moment past bij jouw merk. Het is een spel van timing, inhoud en vooral kritisch zijn. Toch, als het goed gedaan wordt, kan het een ontzettend krachtig communicatiemiddel zijn. En dat begint bij weten wat er wanneer gebeurd. Daarom geef ik je een vroegtijdig kerstcadeau: de Hairtrigger Inhaakkalender 2020, de meest complete inhaakkalender die er bestaat.

De Hairtrigger Inhaakkalender bevat meer dan 300 nationale en internationale momenten om jouw merk onder de aandacht te brengen, en er is voor ieder wat wils.

De standaard inhaker

De standaard inhaker typeert zich door het inhaken op de bekende feestdagen. Uiteraard vind je deze terug in deze kalender. Populair blijven Valentijnsdag (14 februari), Moederdag (10 mei), Koningsdag (27 april), Vaderdag (21 juni) en Kerst (25 & 26 december).

De digitale inhaker

Door de jaren heen zijn er heel wat digitale ‘feestdagen’ uitgevonden en eerlijk is eerlijk, ze zijn geestig om gebruik van te maken. Mits je merk dat toelaat uiteraard. Ook in 2020 ‘vieren’ we weer Caps Lock Day (28 juni & 22 oktober), Comic Sans Day (3 juli) en World Emoji Day (17 juli).

De sportieve inhaker

Het nieuwe jaar biedt prachtige mogelijkheden voor de sportieve inhaker, met het EK voetbal (vanaf 12 juni) en de Olympische Spelen (vanaf 24 juli) op de kalender. Maar natuurlijk vind je ook de Australian Open (vanaf 20 januari) en de finales van de Europa League (27 mei) en Champions League (30 mei) traditiegetrouw terug. En natuurlijk niet te vergeten de eerste Nederlandse Grand Prix sinds 1985, op 3 mei op Zandvoort.

De festival inhaker

Het feest- en festivalseizoen is jaarlijks een dankbaar onderwerp voor menig merk. Ze ontbreken ook dit jaar natuurlijk niet. Pinkpop (19 juni), het North Sea Jazz Festival (10 juli), de Zwarte Cross (16 juli), Lowlands (21 augustus), Mysteryland (28 augustus) en vele anderen staan uiteraard op de agenda.

De koninklijke inhaker

Een beetje gezond patriottisme is ons niet vreemd, dus inhaken op koninklijke verjaardagen zien we regelmatig terug. Ook dit jaar staan de belangrijkste verjaardagen van onze royals natuurlijk op de inhaakkalender, waaronder Prinses Beatrix (31 januari), Koning Willem-Alexander (27 april), Koningin Máxima (17 mei) en Kroonprinses Amalia (7 december).

De serieuze inhaker

Ik moet zeggen, ik heb veel respect voor de merken en marketeers die dit durven en vooral goed doen. Wat niet wil zeggen dat ik het zelf niet doe, maar wel dat ik de complexiteit snap van inhaken op zware onderwerpen. Politiek of maatschappelijk kleur bekennen is iets waarvan veel merken grote afstand houden, en misschien wel terecht. Het kan je maken of breken. Maar soms voel je de gedrevenheid en de verantwoordelijkheid om ook als merk een statement te maken. Commercieel gezien is dat misschien niet altijd verstandig, maar moreel gezien, mits echt en gemeend, kan het zeker.

Neem Wereld Downsyndroomdag (21 maart), de Internationale Dag tegen Kinderarbeid (12 juni), de Dag van de Mantelzorg (10 november) of de Internationale Dag voor Afschaffing van de Slavernij (2 december). Pittige onderwerpen. Maar hier wil ik ook een mythe uit de wereld helpen. Inhaken is niet alleen maar plat commercieel gewin. Inhaken is ook laten zien wie je bent en waar je voor staat. Met exposure komt verantwoordelijkheid, iets wat eigenlijk voor je hele business geldt.

Zoals gezegd, dit is een complexe materie en de meningen zijn altijd verdeeld. Ervan wegblijven is de veiligste en makkelijkste optie. Mijn advies zou zijn: als je dit doet, doe het uit je hart. Ik heb er geen moeite mee als je je merk gebruikt om zware onderwerpen onder de aandacht te brengen. Sterker nog: veel van die onderwerpen kunnen het gebruiken. Maar gebruik het niet als een pure reclametool, want eerlijk is eerlijk, dat is gewoon onethisch en misselijkmakend.

De gastronomische inhaker

Je kunt het je bijna niet voorstellen, maar voor bijna ieder type voedsel is er wel een dag. We hebben Slagroomdag (5 januari), IJs als Ontbijt Dag (2 februari), Chocolademoussedag (3 april), Apfelstrudeldag (17 juni) de Dag van de Komkommer (1 juli), Guacamoledag (16 september) en uiteraard Wereld Whisky Dag (16 mei) en Tequiladag (24 juli). En zo staan er nog een stuk of 20 in deze kalender. Liefde gaat door de maag, dus ik zou deze momenten zeker aangrijpen voor een creatieve inhaker.

De dierlijke inhaker

Dierenliefhebbers opgelet: ook in 2020 valt er weer voldoende in te haken. Puppydag (23 maart) is bijna een no-brainer, maar ik daag de echte creatievelingen uit om met iets briljants te komen op Wereld Pinguïn Dag (25 april) of de Internationale Dag van de Orang-Oetang (19 augustus). Okay, you got me, ik ben een dierenliefhebber. En pinguïns zijn tof.

De gedurfde inhaker

Van sommige dagen vraag ik me af of je er iets mee moet doen, maar als je je nek durft uit te steken en op zoek bent naar een grappig haakje dan zijn er ook in 2020 een aantal interessante opties. Wat te denken van de Dag van de Betaalde Liefde (15 februari), Biefstuk en BJ Day (14 maart), Nationale Topless Dag (23 juni) of No Bra Day (13 oktober)? Ik zou je niet aanraden om er zomaar zelf iets mee te doen, maar met een goede communicatiestrateeg zijn het gedurfde momenten die je merk zonder meer op de kaart kunnen zetten.

De ideale inhaakdag

Tijdens het samenstellen van deze kalender ben ik door honderden momenten verdeeld over alle dagen van het jaar gegaan. Sommige zijn standaard, een beetje saai zelfs, en bij anderen had ik zoiets van “echt, bestaat dat?”. Maar de mooiste combinatie valt aankomend jaar toch echt op 23 juni. Op die dag is het niet alleen Nationale Topless Dag, maar ook de Internationale Dag van de Overprikkeling. Als dat geen gouden combinatie voor een briljante inhaker is weet ik het ook niet meer.

De Hairtrigger Inhaakkalender 2020

Zoals ik aan het begin van dit epistel al schreef: inhaken is een kunst. Iedereen kent wel iemand die wel eens op Facebook of Instagram zit, en dat is precies waar het vaak fout gaat. Weten wat je wel en juist niet moet doen is een vak, geen gok. Natuurlijk schrijf ik dit artikel met een vleugje humor en een toefje sarcasme, maar onthoud wel dat je merk op het spel staat.

Hieronder vind je de Hairtrigger Inhaakkalender 2020. Hij is meer dan een vierkante meter groot, en mocht je hem af willen drukken: hij is print-ready. Maar gewoon inzoomen op de PDF kan natuurlijk ook. Het is mijn kerstcadeau aan jou, en ik hoop dat je er dankbaar gebruik van maakt. Ik wens je heel veel mooie en succesvolle marketingmomenten in 2020, en als ik je ergens mee kan helpen, bel, Whatsapp of email me gerust.

Klik op de afbeelding voor de PDF (700 KB)